Stackars Fogdö

e05cf-lifepills

För ett halvt liv sedan tillbringade jag en längre tid på sjukhus efter en trafikolycka. När Thomas Fogdö något år senare hamnade på samma avdelning tyckte jag synd om honom, inte för att han brutit ryggen utan för att han hamnat på samma avdelning som jag tidigare legat. Den strikt medicinska behandlingen var det inte några större fel på, tvärtom, jag lärde mig både gå och hantera de begränsningar jag fick på tämligen bra sätt under perioden däruppe. Trots det har jag aldrig känt mig så ensam, utlämnad eller fel som just under de månaderna.

När man är sjuk eller skadad finns inte alltid tid och ork över för att vara stark och just där och då, är bemötandet viktigare än någonsin annars.  För mig är det självklart: en god vård handlar inte bara om att få en bara korrekt diagnos och rätt medicinsk behandling. Det är i minst lika hög utsträckning bemötandet och känslan av att man är viktig och inte bara är en i raden av besvärliga patienter.

Upplevelsen av att inte bli lyssnad på eller att inte bli tagen på allvar något mina försäkrade beskriver gång på gång. Ofta är det i de små detaljerna som upplevelsen ligger, i det där som det ibland är svårt att sätta fingret på men som gör att förtroendet är brutet och att missnöjet slår rot. För mig är det här en av de viktigaste frågorna vi har att jobba med och jag ger mig inte innan vi alla kan känna oss trygga i att vården passar och är till för oss istället för att vi ska anpassa oss till vården.

I den bemötanderapport som Folkpartiet nyligen tagit fram så finns flera förslag på hur patienterna och deras anhöriga (om patienten så vill) ska kunna få ett större inflytande i vården. Vi föreslår till exempel att en del av vårdgivarnas ersättning ska kunna styras av hur patienterna upplever vården. Jag är övertygad om att det skulle ge många vårdgivare ett större incitament att ta reda på hur patienterna upplever sin vård och att arbeta vidare med bemötandefrågor utifrån det.

Min uppfattning är att det dåliga bemötandet vanligen snarare handlar om attityder än resurser; en oförmåga att just där och då sätta sig in i den andre personens sits. Just därför behövs större incitament att arbete med bemötande i vardagen och de mängder av goda exempel som naturligtvis finns behöver spridas t.ex. genom bemötandepriser och genom att vi själva kan se hur andra patienter skattar sina upplevelser hos olika vårdgivare.

Samtidigt är det självklart så att alla våra goda intentioner om att ge ett gott bemötande kan påverkas av tidsbrist och stress och därför finns det självklart också med förslag om hur vårdpersonalen i högre utsträckning än i dag ska kunna arbeta med det som de är utbildade för: att möta patienten.

För att det ska vara möjligt behöver vi bli bättre på att använda annan personal, såsom medicinska sekreterare,  som är klippor på administration, och undersköterskor som ofta tillför ett enormt mervärde utifrån den kompetens de har ifråga om omvårdnad. Vi har också allt att vinna på att bli bättre på att ta hjälp och stöd av volontärer för rent krasst, det är aptrist att ligga på sjukhus och volontärer kan många gånger bidra med den där lilla guldkanten som behövs i tillvaron.Det är viktigt, inte minst för de barn som tillbringar mycket tid på sjukhus. Anna Starbrink och Rasmus Jonlund skriver om värdet av volontärverksamhet utifrån en helt annan aspekt, för att säkerställa att ingen ska behöva dö ensam. Också Hans Åberg skriver om vikten av gott bemötande. Läs gärna vidare där.

6 reaktioner på ”Stackars Fogdö

  1. Pingback: Vårdens bemötande och servicevilja; ett ständigt förbättringsuppdrag | Hans Åberg

  2. Pingback: Låt ingen dö ensam | Rasmus (liberal)

  3. Nu har jag precis hittat din blogg, och har inte hunnit läsa särskilt mycket. men detta med bemötande ligger mig varmt om hjärtat. Är en leg. arbetsterapeut med lång erfarenhet inom rehablitering och vård som sedan tre år ”spelar på den andra planhalvan” på grund av utmattning, långvarig smärta och hypermobilitetssyndrom.

    Senast idag skrev jag i min blogg:
    ”Jag upplever att jag aldrig kan slappna av och bara flyta med, för att jag alltid behöver samordna och ligga på – inte för att kräva saker som är orimliga utan för att få det jag blivit lovad. Lika ofta kämpar jag med att bli lyssnad på, för att bli behandlad med respekt och för att få vård utifrån mina behov.”

    Jag tror att det är som du säger att bemötande handlar mycket mer om attityder (såväl medvetna eller omedvetna) och mindre om ekonomi och resurser. Och oförmågan att sätta sig in i patienternas situation gör så mycket skada, inte bara i stunden utan de dåliga vårdmötena spiller även över på de bra och förtroendet skadas på djupet.

    1. Tack Malin! Jag var inne på din blogg och blev nästan gråtfärdig. Jag har hört det så många gånger men det berör mig lika starkt varje gång för så ska det aldrig behöva vara. Det är väl klart som fanken att dina behov ska ligga i centrum och att du inte ska behöva jobba för att bli respekterad och bemött som en fullvärdig individ! Jag kan bara hoppas att det snart löser sig för dig och att de du möter shapar upp sig så att du får det stöd som du vill ha och behöver. Jag tar dina erfarenheter med mig så än en gång tack och lycka till!

      1. Tack! ❤ Behövde höra det! Tillslut blir det ju att man tror att det är en själv som har för höga krav och är besvärlig. Samtidigt så vet jag ju att jag aldrig hade tolererat att någon av mina patienter behandlats så som jag blivit! Jag blir glad då jag ser ditt hjärta och engagemang både på FK och i politiken! Hoppas att det blir bra med det nya i vårdvalet – och att det får spridning utöver Sverige. För att delas upp i sina olika diagnoser och runtbollad i vården är ingen god rehabilitering. Glad blir jag också av att se att ni tar fokus på ME/CFS.

      2. Ingen är besvärlig för att man vill bli bättre och jobbar för att få den vård man behöver. Aldrig. Samtidigt vet jag hur lätt det är att känna sig sån och just därför är det så viktigt att uppvärdera patienterna så att det blir ett mer jämbördigt förhållande. All pepp i världen!

Kommentera

