För att fler ska lämna bilen måste vi satsa högt, brett och kors och tvärs

Stockholm är definitivt en av de vackraste städer jag någonsin varit i och jag för mig är det självklart att vi måste vara rädda om den fantastiska miljö som vi har i länet samtidigt som vi bygger om och ut för att få plats med de allt fler människor som väljer att bosätta sig i regionen.

För att Stockholm ska kunna växa vidare på ett hållbart sätt så måste valet av kollektivtrafik framför den egna bilen vara ett självklart val för många, många fler människor. Det förutsätter en kraftig utbyggnad av kollektivtrafiken inne i city såväl som runtomkring.

Just därför känns den trafiköverenskommelse som nu är aktuell med tunnelbana förbi Gullmarsplan mot Nacka, mot Barkaby och Solna som en bra början. Samtidigt, med den befolkningstillväxt vi haft och sannolikt kommer ha under många år framöver så är det knappast tillräckligt. Det är inte läge att fjutta med kulorna i ett läge där Stockholm växer med uppskattningsvis 35 000 nya invånare per år utan då behöver vi satsa rejält för att skapa förutsättningar för att nya och gamla invånare ska ha någonstans att bo, att jobba, att njuta och att leva över hela regionen. En konvertering av busslinje fyra till spårväg medför en högre kapacitet vilket lär behövas eftersom antalet passagerare redan motsvarar en mellanstor svensk stad (ca 70 000) och de inte lär bli färre. Tunnelbana till Täby skapar förutsättningar både för ett ökat byggande av bostäder och leder till miljövinster då en allt för stor andel av norrortsborna idag väljer bilen. Och naturligtvis tvärförbindelserna norrut mot Ursvik och Spårväg Syd från Flemingsberg till Älvsjö som inte bara skulle göra det så oerhört mycket lättare att förflytta sig i södra länet utan också bidra till ett ökat bostadsbyggande och att Flemingsberg med sjukhuset och akademierna ges möjlighet att utvecklas optimalt.

Sen var det ju det här med kulorna med. Vi kommer under många år framöver investera i rekordtakt för att kunna svara upp mot nya och gamla stockholmares behov av framförallt vård i framtiden och när vi vägt in de investeringar som redan är planerade så når vi botten av fickorna om vi bara sträcker ut pekfingret en smula. För att inte riskera de planerna så måste staten tar ett reellt ansvar för finansieringen av kollektivtrafikutbyggnaden vid sidan av kommunerna, landstinget och de trängselavgifter som stockholmsbilisterna redan betalar.

Skriver läsvärt på  samma tema gör bland annat Rasmus Jonlund, Anders Ekegren och Birgitta Rydberg.

4 reaktioner på ”För att fler ska lämna bilen måste vi satsa högt, brett och kors och tvärs

  1. Pingback: Folkpartiets landstingsgrupp har bestämt sig – är nu för tunnelbana till Hagastaden |

  2. Pingback: Stockholm behöver mer spår – på längden och tvären | Rasmus (liberal)

  3. Pingback: Tunnelbana till Solna och till Täby – och spårväg på 4:an | Rydbergs recept - för liberal landstingspolitik Birgitta Rydbergs blogg

  4. Pingback: Spårlösning behövs till Hagastaden | Anna Starbrink

Lämna en kommentar